PIT online, czyli szybkie rozliczenie podatkowe przez internet.

Rozliczenie podatkowe przez internet jest coraz popularniejszą metodą załatwiania formalności z Urzędem skarbowym. Złożenie PIT-u za pomocą strony internetowej jest szybsze, wygodniejsze, a dodatkowo szybciej otrzymuje się zwrot podatku.

Co jest potrzebne, aby rozliczyć podatek online?

Aby wypełnić PIT online wystarczy zalogować się do systemu w Portalu Podatkowym. W tym celu trzeba przygotować swój numer pesel lub NIP i datę urodzenia, kwotę przychodu z poprzedniego rozliczenia- jeśli składamy zeznanie za 2021 rok musimy przygotować przychód za 2020 rok, kwotę przychodu od jednego z płatników, których rozliczamy np. pit 11 od pracodawcy oraz kwotę podatku do zapłacenia lub nadpłaty jeśli taka nastąpiła.

Każdy formularz, kwotę przychodu ma wpisaną w innym miejscu. W pit- 36 kwota przychodu jest wpisana np. w pozycji 94 lub 149 w sytuacji kiedy rozliczamy się jako małżonek.

Złożenie PIT-u online jest jeszcze łatwiejsze jeśli posiadamy profil zaufany. Wtedy nie potrzebujemy wpisywać żadnych z powyższych danych danych. Jeśli składamy zeznanie podatkowe pierwszy raz lub kwota nadpłaty, rok wcześniej wynosiła zero, zalogować się można tylko przez profil zaufany.

Rozliczanie PIT-u przez internet krok po kroku

Aby złożyć PIT online trzeba wejść na stronę podatki.gov, a następnie wybrać e-urząd skarbowy. Następnie trzeba się zalogować. Można to zrobić przez profil zaufany, e-dowód lu bankowość elektroniczną.

Jeśli nie mamy takiej możliwości, zalogujemy się wpisując dane takie jak pesel (lub NIP i datę urodzenia), kwotę przychodu z deklaracji za rok 2019, kwotę przychodu z jednej z informacji od pracodawców np. pit 11 za 2020 rok. Logowanie w tym wypadku potwierdzamy kwotą nadpłaty lub podatku za 2019 rok.

Najłatwiejszą metodą logowania do e-Urzędu skarbowego jest, logowanie się poprzez aplikację mObywatel. Warto pobrać ją wcześniej, nie tylko ze względu na rozliczenia podatkowe. W aplikacji tej znajdują się wszystkie informacje ni tylko z urzędu skarbowego, ale także z ZUS itp.

Wypełnianie PIT-u internetowo

Po zalogowaniu do serwisu wybieramy swój e-PIT. W kolejnym kroku możemy zaakceptować wygenerowany PIT bez zmian, lub wprowadzić poprawki. Jeśli nie rozliczamy się samodzielnie można dopisać do zeznania małżonka, lub zaznaczyć, że jesteśmy osobą samodzielnie wychowującą dziecko. Można także zmienić lub dopisać organizację pożytku publicznego, której chcemy przekazać 1% podatku. W tym miejscu możemy zmienić lub dodać ulgę na dziecko oraz dodać inne dane (rozliczenia darowizn przekazanych na walkę z covid-19, ulgi termomodernizacyjne, odliczenia darowizn na cele krwiodawstwa, wydatki na cele rehabilitacyjne itp.).

Można także w całości odrzucić wygenerowany PIT i wypełnić go na nowo.

Jeśli nie zrobimy nic, 30 kwietnia zeznanie zostanie uznane za złożone.

Na końcu akceptujemy i wysyłamy zeznanie oraz pobieramy UPO czyli Urzędowe Poświadczenie Odbioru.