B2B, czyli model współpracy między dwoma firmami opierający się na świadczeniu, wymianie lub sprzedaży usług, niekiedy także produktów, może przynieść wymierne korzyści. Warto wyróżnić zwłaszcza lepszą efektywność prowadzonych działań i poprawę wyników sprzedażowych, które otwierają szansę na lepsze obroty i dochody przedsiębiorstw. Umowa B2B zostaje zawarta między firmami z tej samej branży (rynek pionowy) lub z różnych (rynek horyzontalny).
W poszukiwaniu odpowiednich partnerów biznesowych pomocne mogą stać się bazy danych B2B . W zależności od potrzeb i nakreślonych działań, baza może zbudować indywidualnie, jednak jest to czasochłonne, lub zostać zakupiona (niekiedy istnieje możliwość abonamentowa). Ta ostatnia baza, nazywana zewnętrzną, posiada rozbudowane informacje o firmach. Rekordy zawierają podstawowe dane, takie jak imiona i nazwiska osób zarządzających, numer telefonu, adres siedziby firmy, e-mail, stan prawny i inne.
Przed zakupem bazy danych B2B warto sprawdzić:
czy wybrana baza została wpisana do GIODO i posiada niezbędne zgody na przetwarzanie danych osobowych;
metodę selekcji, np. pod względem czasu istnienia danego przedsiębiorstwa na rynku, wielkości zatrudnienia;
liczbę rekordów, większa ilość ułatwia wybór potencjalnych partnerów biznesowych, na których usługi lub produkt jest zapotrzebowanie w prowadzonym przez nas przedsiębiorstwie;
częstotliwość aktualizowania bazy o nowe firmy, które zazwyczaj są bardziej otwarte na współpracę;
Konieczne jest także skonstruowanie odpowiedniej umowy oraz rozważenie profilowania bazy pod kątem preferencji i celów przedsiębiorstwa, który będzie wykorzystywał zakupione dane. Efektywne wykorzystywanie potencjalnych kontaktów biznesowych jest jednym z czynników rozwoju firm, o czym warto pamiętać wdrażając i prowadząc strategię działań marketingowych.