Podatek Belki ile wynosi

Nie od dziś wiadomo, że podatki płacić trzeba. Jest to oczywiste, jednak nie każdy z nas do końca rozumie, które podatki czego dotyczą. Tak też jest z podatkiem Belki – niby wiemy, że coś takiego jest, ale czego konkretnie dotyczy i kiedy trzeba go płacić już niekoniecznie. Poniżej przybliżymy wam temat i postaramy się wyjaśnić co to jest podatek Belki, ile wynosi i inne szczegóły, które go dotyczą.

Podatek Belki to obowiązujący w Polsce od 2001 roku podatek od dochodów kapitałowych. Jego potoczna nazwa pochodzi od nazwiska inicjatora podatku, czyli Marka Belki. Był on ministrem finansów w rządzie Leszka Millera. Podatek Belki został wprowadzony, by pobierać na rzecz państwa odpowiednią daninę od oszczędności.

Podatek Belki – ile wynosi?

Na początku podatek Belki wynosił 20%. W 2004 roku zmniejszono jednak jego wysokość do 19%, a na mocy owej nowelizacji objął on również dochody kapitałowe pochodzące z inwestycji w papiery wartościowe. Taka forma podatku Belki przetrwała do dzisiaj.

Kiedy płacimy podatek Belki?

Podatek Belki musi być bowiem płacony m.in. od: odsetek od wkładów oszczędnościowych, odsetek od pożyczek, odsetek od papierów wartościowych, przychodów z funduszy kapitałowych, dywidend, przychodów z pracowniczych funduszy emerytalnych. Jest więc tego dość sporo, prawda?

Co ważne, podatek Belki od zysków kapitałowych może być naliczony również osobom, które oszczędzają na emeryturę! Stanie się tak, kiedy zgromadzone na Indywidualnym Koncie Emerytalnym (IKE) środki zostaną wypłacone przed terminem zwolnienia z daniny. Warto zatem dokładnie upewnić się, kiedy taki termin przypada. Prawda jest taka, że z każdej strony czekają na nas pewne „kruczki”, z którymi koniecznie musimy się zapoznać, aby uniknąć nieprzyjemności w przyszłości.

Podatek Belki – czy możemy go uniknąć?

Uniknięcie podatku Belki jest możliwe, jednak tylko w niektórych przypadkach. Kiedyś mieliśmy możliwość skorzystania  m.in.: z tzw. lokat antybelkowych. Było także możliwe umieszczenie środków na polisach ubezpieczeniowych, które umożliwiały ominięcie obowiązku płacenia podatku. Niestety obecnie nie można już z nich skorzystać. Istnieją jednak dwa produkty inwestycyjne, które są zwolnione z podatku – IKE (Indywidualne Konto Emerytalne) oraz IKZE (Indywidualne Konto Zabezpieczenia Emerytalnego). Choć obie formy służą zabezpieczeniu emerytury, to jednak różnią się między sobą wieloma szczegółami. Tak czy inaczej, w przypadku obu tych produktów inwestor oszczędzający na przyszłą emeryturę może uniknąć płacenia podatku zarówno od bieżących zysków, jak i od finalnej kwoty wypłaty. Aby tego uniknąć należy jednak spełnić konkretne warunki – jeden z nich, dotyczący IKE został powyżej opisany (wypłata środków przed terminem). Decydując się na oszczędzanie powinieneś dokładnie poznać i przeanalizować wszelkie szczegóły związane w konkretnym produktem. Nie możesz ślepo ufać, że produkt przedstawiony jako zwolniony z podatku na pewno taki będzie – zwolnienie z podatku Belki będzie możliwe tylko w określonych sytuacjach.

Zadbaj o swoją przyszłość z głową i nie daj się zmanipulować.