Cele biznesowe określają granice twojego sukcesu!

Cele biznesowe określają granice twojego sukcesu!

Wyznaczanie celów staje się coraz bardziej trendi. Jednak ciągle odnoszę wrażenie, że wiele osób tego nie robi. Już w życiu prywatnym wpływa to źle na osiągane rezultaty. Zastanów się jak to wpływa na twój biznes? Przecież robisz go dla efektów (biznes bez efektów, to nie biznes, to hobby).

Wyznaczaj cele biznesowe. One umożliwią Ci ocenienie osiąganych rezultatów. One sprawią, że twoje działania staną się konkretne, nastawione na efekty.

Dwa rodzaje celów biznesowych

Ja dzielę cele biznesowe na dwa rodzaje:

Cele do których dążysz – są to standardowe cele, które wyznaczasz. Należą do nich m.in. „Zarobić 1000 zł”, „Zdobyć 30 klientów”, „Polecić 50 osób do programów partnerskich”.

Cele projektów i większych zadań – każdy projekt, który realizujesz powinien mieć określony cel. Projekty pozbawione celów dają małe efekty (przechodziłem przez to wielokrotnie).

Oba te rodzaje celów wzajemnie się uzupełniają. Dzięki pierwszemu typowi zyskujesz motywację. Ponadto stanowi on filtr dla projektów. Natomiast drugi rodzaj celów pozwala ocenić skuteczność każdego z projektów. Możesz kontrolować swoje działania.

Jak wyznaczyć cele biznesowe?

To prawdopodobnie interesuje Ciebie najbardziej. Dlatego też daję Ci od razu gotową strategię, do wyznaczania celów pierwszego typu:

Czego aktualnie najbardziej oczekujesz od biznesu? Co chciałbyś zmienić poprawić? Tutaj po prostu robisz burzę pomysłów, która będzie źródłem zmian w przyszłości

Ustalasz długoterminowy cel. Najczęściej po prostu wybierzesz jedną lub kilka rzeczy, które chcesz osiągnąć w przeciągu nadchodzącego roku, lub kilku miesięcy

Wybierasz najważniejszy cel do realizowania obecnie. Dzięki temu zamiast dążyć naraz do kilku punktów Ty maksymalnie skupiasz się na jednym.

W ten sposób zyskasz cel, który chcesz osiągnąć. On stanie się filtrem twoich działań, a w ten sposób zaczniesz lepiej oceniać przychodzące okazje. Gdy już znasz swoje cele, to czas wyznaczyć cele projektów. Zrobienie tego jest również proste:

Czego oczekujesz od projektu? Jakie efekty ma on dać? Co on ma zmienić? W czym ma Tobie pomóc?

Ustal konkretny cel. Postaraj się, by znalazło się w nim jak najwięcej mierzalnych danych. Dzięki nim kontrolowanie postępów, oraz końcowych rezultatów stanie się o wiele łatwiejsze.

Oceń powiązanie tego projektu z obecnym celem. Jeżeli nie są ze sobą w harmonii, to porzuć projekt, lub odłóż go na potem.

Zaplanuj swój cel biznesowy – ustal konkretne zadania do wykonania i przypisz do nich daty. W ten sposób cel stanie się osiągalny

Dzisiejszy wpis krótki, jednak cholernie ważny. Brak celów biznesowych oznacza brak rozwoju. Natomiast projekty pozbawione celów będą generowały straty. Wyjątki od tych reguł zdarzają się rzadko.

Dodaj komentarz