Własna firma, niezależność, brak szefa nad głową, swoboda rozwoju – to jedne z najczęstszych motywacji do założenia własnej działalności. Kiedy przejdzemy z etapu marzeń o byciu na swoim do etapu ich realizacji, zazwyczaj pojawia się mnóstwo watpliwości. Jak otworzyć działalność, gdzie i w jakim terminie zgłosić firmę, jaką formę opodatkowania wybrać, co ze składkami ubezpieczeniowymi… to tylko kilka z wielu pytań, które z pewnością pojawią się u poczatkującego przedsiębiorcy.
Co warto zrobić przed rejestracją firmy?
Przede wszystkim rozpisać wszystkie sprawy i kroki, które należy zrobić, aby firma finalnie zaistniała. Dzięki harmonogramowi będziemy wiedzieli co i kiedy pozostało do załatwienia. Warto zapoznać się z wymaganiami jakie stawiane są polskim przedsiębiorcom. Bezpłatne informacje o prowadzeniu jednoosobowej działalności w Polsce można uzyskać np. na infolinii Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej – CEiDG.
Zakładanie firmy – zasada jednego okienka
Od dłuższego czasu zakładanie jednoosobowej działalności jest bardzo uproszczone, ponieważ funkcjonuje tzw. zasada jedego okienka – całość spraw związanych z rejestracją możemy załatwić podczas jednej wizyty w urzędzie. Urzędem właściwym do rejestracji firmy będzie dowolny urząd miasta czy gminy, niezależnie od naszego miejsca zamieszkania. W wybranym urzędzie należy złożyć wniosek o wpis do ewidencji przedsiębiorców. Jednoczesnie złożymy też wniosek o rejestrację w ZUS i w urzędzie skarbowym.
Niezaprzeczalnym plusem złożenia wniosku w formie tradycyjnej, papierowej jest możliwość wyjaśnienia wątpliwości z urzędnikiem bezpośrednio na miejscu. Wprawdzie urzędnik z działu rejestracji działalności gospodarczej nie jest doradcą podatkowym i nie może podpowiadać jaka forma opodatkowania będzie najkorzystniejsza w konkretnym przypadku, ale z pewnościa odpowie na inne ważne pytania, dotyczące chociażby zawieszenia działalności lub ewentualnych zmian we wpisie do ewidencji.
Pamiętajmy, że istnieje róznież możliwość złożenia wniosku o wpis do ewidencji za pośrednictwem ePUAP – Profilu Zaufanego. Wniosek wysyłany przez internet ma taką samą moc prawną jak forma papierowa.
Mam działalność – co teraz?
Po uzyskaniu wpisu do ewidencji działalnosci gospodarczej, czyli CEiDG, musimy poczekać kilka dni na nadanie numeru NIP i REGON, a następnie warto skierować swoje kroki do banku, aby otworzyć rachunek firmowy. Posiadanie takiego rachunku nie zawsze jest obowiązkowe, jednak używanie konta dedykowanego tylko działalności to dobry pomysł, który pozowli na uporządkowanie spraw finansowych. Co istotne – o posiadaniu konta firmowego powinniśmy powiadomić urząd skarbowy i ZUS.